Inflacja? - nie: shrinkflacja!
Wielkie korporacje zmniejszają objętość swoich produktów, nie zmniejszając ceny - Carrefour zwraca uwagę swoich konsumentów.
https://www.theguardian.com/business/2023/sep/14/carrefour-puts-shrinkflation-price-warnings-on-food-to-shame-brands
Nestlé i Unilever odmówiły komentarza, a PepsiCo nie odpowiedziało.
#shrinkflacja #shrinkflation #inflation #inflacja #gospodarka #Francja Nestlé #Unilever #PepsiCo #Carrefour
@chlopmarcin Całą masę tradycyjnych przepisów, typu "weź kostkę masła, mały kefir" itd, szlag trafił. Wypieki już nie te, co kiedyś.
@szescstopni Większy problem jest chyba z tym, że jako klient masz prawo zakładać, że sprzedawca jest uczciwy i jeśli nagle zmienia opakowanie na mniejsze, nic o tym nie mówiąc i zostawiając poprzednią cenę, to zostałeś oszukany. Jeśli w życiu społecznym nie można zakładać elementarnej uczciwości, to wszyscy żyjemy w społeczeństwie, które sobie nawzajem coraz mniej ufa.
Można to też nazwać "zmniejszeniem się jednego z istotnych elementów kapitału społecznego".
Trochę o kapitale społecznym: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kapita%C5%82_spo%C5%82eczny
(Inną sprawą jest napędzanie inflacji i przerzucanie jej kosztów na konsumentów, ale piszę tu o zaufaniu, bo Twój wpis skupił się na kwestiach społecznych).
@chlopmarcin Oczywiście, chodzi o podstawową uczciwość. Nie ważne, czy śmietana zagęszczona mąką, czy pomniejszona gramatura, tak czy tak zły efekt.
@chlopmarcin shrinkflacja? A co z już używanym pojęciem downsizing?
@Smootnyclown prawie to samo, w shrinkflacji mamy do czynienia z utrzymaniem ceny produktu i wielkości opakowania, a jednocześnie ze zmniejszeniem zawartości @chlopmarcin
@arek Ponadto fragment "-flacja" zwraca uwagę na związek tego procederu z inflacją - czego nie ma w downsizingu. @Smootnyclown
@miklo A może mogłaby być taką samą czcionką? To by wywoływało za każdym razem dysonans u konsumenta (która to liczba?), ale to dobrze - bo wtedy konsument za każdym razem by się zastanowił nad ceną. :-)