W ramach inicjatywy "Internet. Czas dzia┼éa─ç!" @midline z @kuba pracujemy nad nietypowym odcinkiem naszego podcastu. Odcinek b─Ödzie o wp┼éywie wsp├│┼éczesnych technologii na dzieci i m┼éodzie┼╝. Chcemy r├│wnie┼╝ poruszy─ç problem uzale┼╝nienia od medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych (nie tylko dzieciak├│w) oraz mowy nienawi┼Ťci w social mediach.

Czy macie jakie┼Ť sugestie, przemy┼Ťlenia, obserwacje, kt├│re uwa┼╝acie ┼╝e warto by┼éoby odnotowa─ç?

Follow

Je┼╝eli kto┼Ť z Was jest rodzicem, psychologiem, pedagogiem lub pracuje z dzie─çmi tymbardziej zapraszam do wypowiedzi, b─Ödzie to dla nas niezwykle cenny materia┼é!

┬Ě ┬Ě Tusky ┬Ě 2 ┬Ě 0 ┬Ě 0

Ja jestem rodzicem c├│rki (14 lat) i syna (8 lat). S─ů teraz odpowiednio w I i VIII klasie szko┼éy podstawowej. Staszek we wrze┼Ťniu j─ů zacz─ů┼é, a Maja sko┼äczy w czerwcu. Mam troch─Ö refleksji na ten temat, chocia┼╝ s─ů wy┼é─ůcznie anegdotyczne. @arkadiusz_wieczorek

@jaczad z ch─Öci─ů┬áprzeczytam, mo┼╝e by─ç┬ána prywatnej wiadomo┼Ťci albo tutaj :)

My z ┼╝on─ů mamy sceptyczny stosunek do medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, ze szczeg├│lnym wskazaniem na Facebook. Oboje mamy konta i teraz ma je ju┼╝ tak┼╝e Maja. Bardzo czeka┼éa na swoje 13 urodziny, by potem si─Ö powa┼╝nie rozczarowa─ç. Uprzedza┼éem j─ů, ┼╝e FB jest dla boomer├│w, ale mi nie wierzy┼éa. Jej SM i komunikatorami s─ů YouTube, Messenger, SnapChat (coraz rzadziej) i do niedawna TikTok. Dla nas, jako rodzic├│w, najtrudniejszy jest YouTube. Po pierwsze - sp─Ödza z nim bardzo du┼╝o czasu i nawet zasypia ze smartfonem przy g┼éowie. Po drugie - bardzo mocno wi─ů┼╝e si─Ö z youtuberami, a przynajmniej tak by┼éo do pewnego czasu. Chyba jej to min─Ö┼éo, chocia┼╝ pewno┼Ťci nie mam. Komunikatory pozwalaj─ů jej utrzymywa─ç kontakty z r├│wie┼Ťnikami, chocia┼╝ mam wra┼╝enie, ┼╝e bez kontakt├│w bezpo┼Ťrednich tak si─Ö nie da tej sieci utrzyma─ç. Maja ma te┼╝ konto na Twitterze, kt├│re jest puste, bo s┼éu┼╝y jako rodzaj kana┼éu RSS, czyli do biernego si─Ögania do informacji. Facebook za┼Ť s┼éu┼╝y tylko do kilku grup zainteresowania, dotycz─ůcych cyklu o Harrym Potterze. Do kompletu jest jeszcze Instagram i Pinterest, chocia┼╝ te to ju┼╝ zupe┼énie biernie. Tym bardziej od czasu, gdy uczulili┼Ťmy j─ů na ryzyko zwi─ůzane z publikowaniem zdj─Ö─ç i film├│w w sieci. O Staszku nie ma co opowiada─ç, bo on u┼╝ywa co najwy┼╝ej telefonu i wiadomo┼Ťci:)
@arkadiusz_wieczorek

@jaczad jestem pod wra┼╝eniem, ┼╝e tak wiele wiesz o swoim dziecku, co robi w Internecie. Zgadzam si─Ö┬áodno┼Ťnie YouTube'a, uczulam tak┼╝e na TikTok'a. TikTok jest niezwykle uzale┼╝niaj─ůcy, wspominali┼Ťmy w #2 odcinku podcastu o tym oraz w naszej pras├│wce tutaj: internet-czas-dzialac.pl/praso

Warto to kontrolowa─ç

Uwa┼╝am, ┼╝e rodzice powinni interesowa─ç si─Ö tym, co robi─ů ich dzieci, tak┼╝e w Internecie. Wspomn─Ö jeszcze o nowym odkryciu Mai, jakim jest serwis Omegle: omegle.com Przyznam, ┼╝e nie bardzo podoba mi si─Ö idea, ale b─Öd─Ö monitorowa┼é. @arkadiusz_wieczorek

@jaczad Omegle jest straszne, mo┼╝na spotka─ç onanizuj─ůce si─Ö┬áosoby kompletnie przypadkowo

@arkadiusz_wieczorek @jaczad ja na omegle weszłam tylko raz i co zobaczyłam tego już nie odwidzę...

@nomadbynature
Serio a┼╝ tak? To co tam si─Ö dzieje? ­čśź Ja nawet nie wiem, co to jest, ale po tych "rekomendacjach" nawet nie b─Öd─Ö sprawdza─ç...

@arkadiusz_wieczorek @jaczad

@teetotaller z tego co rozumiem to platforma, kt├│ra ┼é─ůczy ci─Ö z przypadkow─ů osoba (video feed), kt├│ra jest w tym samym czasie na Omegle. Mo┼╝esz trafi─ç na 'normaln─ů' osob─Ö, kt├│ra chce pogada─ç, a mo┼╝esz trafi─ç na co┼Ť zupe┼énie innego.

@arkadiusz_wieczorek
W┼éa┼Ťnie, chat roulette znam, to stara sprawa, nie? O Omegle nie s┼éysza┼éam prawie w og├│le, gdzie┼Ť tam tylko nazwa mi si─Ö obi┼éa o uszy.

@nomadbynature

Dzi─Öki za ostrze┼╝enie. Ju┼╝ rozmawia┼éem z Maj─ů i poprosi┼éem, ┼╝eby tego nie u┼╝ywa┼éa. Okazuje si─Ö, ┼╝e zdawa┼éa sobie spraw─Ö... @nomadbynature @arkadiusz_wieczorek

@jaczad @arkadiusz_wieczorek "Uprzedza┼éem j─ů, ┼╝e FB jest dla boomer├│w, ale mi nie wierzy┼éa." FB jest przede wszystkim dla os├│b, kt├│re jeszcze potrafi─ů pisa─ç. SnapChat, albo w┼éa┼Ťnie TikTok czy YT nie wymagaj─ů tej umiej─Ötno┼Ťci. wiadomosci.dziennik.pl/wydarze

@jaczad @arkadiusz_wieczorek "My z ┼╝on─ů mamy sceptyczny stosunek do medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, ze szczeg├│lnym wskazaniem na Facebook." Nie wie Pan, ┼╝e te dwie "nieboomerskie" platformy SnapChat i TikTok to raj dla sextingu i innych tego typu tre┼Ťci? Fejs kradnie dane, ale dba, aby tre┼Ťci erotycznych by┼éo jak najmniej czego nie mo┼╝na powiedzie─ç o ww. platformach joemonster.org/art/45696

To teraz o edukacji. Staszek poszed┼é we wrze┼Ťniu do I klasy. W og├│le nie zna "normalnej" szko┼éy, bo ca┼éy czas by┼éa pandemia. W szkole by┼éy ograniczenia, na przyk┼éad wydzielone cz─Ö┼Ťci korytarza dla poszczeg├│lnych klas lub harmonogram korzystania z placu zabaw. A potem poszed┼é na zdaln─ů edukacj─Ö i dosta┼é do u┼╝ywania sw├│j laptop, a na nim MS Teams. Szybko ogarn─ů┼é obs┼éug─Ö na podstawowym poziomie i nawet zacz─ů┼é eksperymentowa─ç. Pokaza┼éem mu, jak wys┼éa─ç wiadomo┼Ť─ç do kogo┼Ť ze szko┼éy. Nie oby┼éo si─Ö jednak bez przypa┼éu, bo wrzuca┼é jakie┼Ť grafiki na chat podczas lekcji religii. Z obserwacji obojga dzieci wnosz─Ö, ┼╝e edukacja zdalna musi by─ç bardziej anga┼╝uj─ůca, ni┼╝ stacjonarna. Je┼╝eli nauczyciel nie potrafi zaciekawi─ç, to oboje si─Ö wy┼é─ůczaj─ů. Maja uk┼éada kostk─Ö Rubika lub robi na szyde┼éku. Staszek ogl─ůda ksi─ů┼╝ki lub robi co┼Ť innego. Za to oboje anga┼╝uj─ů si─Ö, gdy lekcja jest dobrze prowadzona. Staszek ma szcz─Ö┼Ťcie, bo ma ┼Ťwietn─ů nauczycielk─Ö. U Mai jest gorzej, ale jest na tyle du┼╝a, ┼╝e przynajmniej pr├│buje si─Ö dyscyplinowa─ç. Lekcje s─ů IMO za d┼éugie. W trybie zdalnym powinny by─ç skr├│cone do 30 minut.
@arkadiusz_wieczorek

A teraz refleksje og├│lniejsze, wynikaj─ůce z obserwacji lekcji i kontakt├│w z nauczycielami. Pojawia si─Ö du┼╝e rozwarstwienie pomi─Ödzy uczniami. Mniej ambitni, pracowici lub nie dopilnowani - wy┼é─ůczaj─ů si─Ö. Zas┼éaniaj─ů si─Ö "wyrzuceniem z internetu", "nie dzia┼éaj─ůcym mikrofonem" i podobnymi wym├│wkami. Kamery s─ů wy┼é─ůczone, wi─Öc nie ma jak weryfikowa─ç faktycznej obecno┼Ťci i aktywno┼Ťci. Maja ma te┼╝ tak─ů technik─Ö, ┼╝e Teams ma zalogowany tak┼╝e na smartfonie i zak┼éada s┼éuchawki, co pozwala jej p├│j┼Ť─ç do kuchni zje┼Ť─ç ┼Ťniadanie, a nawet wyj┼Ť─ç z psem na spacer. Staszek z kolei wychodzi z lekcji do toalety:) Mam te┼╝ ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e my jeste┼Ťmy w dobrej sytuacji. Mamy kilka laptop├│w: 2 z Windows, 2 Macbooki i 1 z Linuksem. Mamy te┼╝ ┼é─ůcze ┼Ťwiat┼éowodowe, wi─Öc oni mog─ů spokojnie si─Ö uczy─ç, a ja - pracowa─ç. Nie wszyscy tak maj─ů. Nawet w klasie Mai jest ucze┼ä korzystaj─ůcy z Teams na tanim Androidzie, co sprawia ┼╝e ma cz─Östo problemy techniczne. Na koniec zaobserwowany konflikt pomi─Ödzy uczniami i nauczycielami. Na pocz─ůtku nauczyciele byli tak nieporadni, ┼╝e uczniowie robili im numery podczas lekcji. Wy┼é─ůczali mikrofon, usuwali z lekcji i podobne rzeczy. Teraz ju┼╝ tego nie ma, ale wci─ů┼╝ rozmijaj─ů si─Ö z oczekiwaniami. Kilka miesi─Öcy temu Alek Tarkowski pokazywa┼é badania zrobione w┼Ťr├│d nauczycieli na pocz─ůtku pandemii. Nauczyciele narzekali, ┼╝e uczniowie nie potrafi─ů wys┼éa─ç emaila z za┼é─ůcznikiem, a zatem maj─ů niskie kompetencje cyfrowe. Zapyta┼éem wtedy Maj─Ö, czy radzi sobie z poczt─ů elektroniczn─ů, na co us┼éysza┼éem, ┼╝e w og├│le nie u┼╝ywa i nikt z jej r├│wie┼Ťnik├│w nie u┼╝ywa. Jest to archaiczna forma komunikowania si─Ö, kt├│rej nie rozumiej─ů. Za to ┼Ťwietnie radz─ů sobie z komunikatorami, z kt├│rymi nie radz─ů sobie nauczyciele. Tak wi─Öc oczekiwania i kompetencje rozje┼╝d┼╝aj─ů si─Ö. Pandemia to by┼é wielki stresstest dla o┼Ťwiaty. Przebrn─Öli, ale tak na 3:) Zdalna edukacja pokaza┼éa tak┼╝e, jak ma┼éo istotne s─ů oceny, prowadzenie lekcji wyk┼éadowo i testy. Pr├│bowano przenie┼Ť─ç stary tryb pracy do internetu, a to nie mia┼éo prawa wyj┼Ť─ç.
@arkadiusz_wieczorek

@jaczad Dla wielu młodych osób asynchroniczna komunikacja w formie maila to abstrakcja.

Rozwarstwienie o, kt├│rym Pan m├│wi to prawda, pytanie ciekawi mnie gdzie le┼╝y problem i chyba tutaj najbardziej w rodzicach?

Z g┼éos├│w nauczycieli dochodzi┼éy do mnie te┼╝┬áopinie, ┼╝e m┼éodzie┼╝ cz─Östo┬ákombinowa┼éa jak wykr─Öci─ç┬ási─Ö z lekcji albo przej─ů─ç kontrol─Ö. Otrzymali┼Ťmy od jednej ze szk├│┼é zapytanie o pomoc z Google Classroom, pierwsza osoba, kt├│ra wchodzi w dane spotkanie z wygenerowanego automatycznie linka - staje si─Ö┬ágospodarzem spotkania... Nie wiem, czy to kwestia konfiguracji, ale b─Öd─Ö to sprawdza┼é.

@arkadiusz_wieczorek @jaczad

to kwestia konfiguracji. widzia┼éem lepsze rozwi─ůzania z Google Classroom, gdzie tylko nauczyciel by┼é gospodarzem

Nawet w Teams nauczyciele pracuj─ů r├│┼╝nie. Jedni definiuj─ů poprawnie lekcje i umieszczaj─ů je w kalendarzu, a inni ka┼╝─ů dzieciom szuka─ç kana┼é├│w lub wcze┼Ťniejszych chat├│w.Tymczasem poprawnie skonfigurowane Teams nie pozwalaj─ů na kombinowanie z nauczycielem. @arkadiusz_wieczorek

@arkadiusz_wieczorek
Kontrola tego jak i ile dzieci sp─Ödzaj─ů czasu w sieci (a sp─Ödzaj─ů go ka┼╝d─ů mo┼╝liw─ů chwil─Ö) jest bardzo istotna dla ich, nie tylko bezpiecze┼ästwa, o czym si─Ö cz─Östo tr─ůbi, ale te┼╝, moim zdaniem, dla ich w┼éa┼Ťciwego rozwoju emocjonalnego i psychicznego.
Ja dzieciom zainstalowa┼éem aplikacj─Ö kontroli rodzicielskiej. Mamy z ┼╝on─ů pod nadzorem czas i tre┼Ť─ç dzia┼éa┼ä w sieci (tu mam na my┼Ťli instalowane aplikacje i odwiedzane strony internetowe. Nie ingerujemy w osobiste tre┼Ťci.

@arkadiusz_wieczorek
Dla dzieci to cz─Östo dramat i w/g nich odbieranie ich swobody. A ja widz─Ö wiele pozytyw├│w i my┼Ťl─Ö, ┼╝e w efekcie z dobrym efektem dla nich.
Pocz─ůtki by┼éy dramatyczne. Wr─Öcz jak sceny z egzorcyzm├│w ­čśÇ
Teraz ju┼╝ s─ů oswojone z kontrol─ů ale te┼╝ u┼Ťwiadomione w wielu rozmowach. Bo bardzo istotne jest by nie tylko zainstalowa─ç program parental control ale te┼╝ du┼╝o rozmawia─ç z dzie─çmi i t┼éumaczy─ç.
Tiktok jest bardzo niebezpieczny ale niesie te┼╝ pewne pozytywy. Moje dzieci maj─ů...

@arkadiusz_wieczorek
... na┼éo┼╝on─ů blokad─Ö czasow─ů 30 min co i tak uwa┼╝am za przegi─Öcie ­čśë
Generalnie, je┼Ťli chodzi o dzia┼éalno┼Ť─ç dzieci w sieci i na urz─ůdzeniach mobilnych polecam studium tematu "screen time for teens" lub "for kids" i uczy─ç dzieci by by┼éy m─ůdre w sieci i w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych.

@AninLimate @arkadiusz_wieczorek jak sobie dzieci z tym radz─ů? Czy nie odbieraj─ů tego jako brak zaufania i narzucanie im ogranicze┼ä, kt├│rych nie rozumiej─ů? Czy potrafi─ů sobie znale┼║─ç alternatyw─Ö?

@grzgrz @arkadiusz_wieczorek Bardzo ciekawe pytanie. Pozw├│l, ┼╝e odpowiem Ci p├│┼║niej, gdy znajd─Ö tylko woln─ů chwil─Ö ­čÖé

Sign in to participate in the conversation
101010.pl

The social network of the future: No ads, no corporate surveillance, ethical design, and decentralization! Own your data with Mastodon!